Diakonhøjskolens kollegium

Cirka en fjerdedel af Diakonhøjskolens studerende bor på skolens kollegium, som ligger lige overfor hovedbygningen. Kollegianerne spiser alle måltider i skolens spisesal, sætter liv i lokalerne efter undervisningstid og er med til at skabe den hjemlige stemning, som er særlig for vores uddannelsesinstitution.

Som studerende på Diakonhøjskolen har du mulighed for at leje dig ind i et af de 81 værelser på skolens kollegium. Alle værelserne er cirka 12 kvadratmeter – dertil kommer en lille entré med indbygget skab og eget badeværelse med toilet. Derudover er der adgang til fælleskøkkener, dagligstuer, festlokale, sauna og vaskeri. Hvis du har brug for det, kan du låne diverse møblement af skolen, eller du kan medbringe dit eget.

Hvad koster det?

• Depositum: 2300 kr.
  • Husleje (inklusive forbrug, herunder internet): 2300 kr. om måneden.
  • Obligatorisk kostordning: 1700 kr. om måneden.

Udlejning

Hvis du ønsker at leje et værelse på skolens kollegium, udfylder du blanketten nedenfor og sender den til Michael Nordmark Hansen på mnh@diakonhojskolen.dk. Du får hurtigt besked, om/hvornår vi har et ledigt værelse til dig. Du kan først søge om et kollegieværelse, når du er blevet optaget på en af Diakonhøjskolens uddannelser.

Fraflytning
Når du vil opsige dit værelse, gør du det ved at udfylde fraflytningsblanketten og sende den til mnh@diakonhojskolen.dk (senest 1 måned før fraflytning).

Kostordning

Bor man på Diakonhøjskolens kollegium, er det obligatorisk at være med i skolens kostordning. Det betyder, at man spiser alle måltider i skolens spisesal. Diakonhøjskolen har et godt køkken med fokus på måltidsfællesskab og bæredygtighed med vegetariske dage/alternativer. Hvis du har fødevareallergier, er det selvfølgelig muligt at tage hensyn til.

Vi spiser varm mad til middag, som tilberedes af skolens køkkenpersonale. Kollegianerne indgår i en turnus med ansvar for at sætte aftensmad frem, varme lune retter og rydde væk igen. I nogle weekender er der ikke personale på, og i ferier er skolens køkken helt lukket – da laver man selv mad, enten i skolens køkken eller på kollegiet.

Kollegierådet

Diakonhøjskolens kollegium organiseres af et kollegieråd, hvis medlemmer vælges blandt beboerne. Kollegierådet står for at koordinere rengøringsturnus, arbejdsdage og andre aktiviteter. Kollegierådets formand holder jævnlige statusmøder med skolens forstander om livet på kollegiet, herunder vedligehold og diverse ønsker og initiativer.